Jak zapewnić prawidłowe odżywianie dziecku uczęszczającemu do przedszkola

Produkty przewidziane do spożycia w ciągu dnia należy tak rozdzielić, żeby ich wartość kaloryczna rozkładała się odpowiednio w stosunku do liczby posiłków podawanych w ciągu dnia. Dzieci chodzące do przedszkola otrzymują teoretycznie 4—5 posiłków w ciągu dnia, tzn. I śniadanie w domu, II śniadanie, obiad i podwieczorek w przedszkolu oraz kolację w domu. śniadanie, które dziecko otrzymuje po długiej przerwie nocnej, powinno być posiłkiem o dużej wartości energetycznej i pełnowartoś ciowym. Oprócz mleka w różnej postaci w skład śniadania powinien wchodzić drugi produkt białkowy w postaci jaja, sera, wędliny lub ryby oraz pieczywo z masłem i dodatek warzywno owocowy (rzodkiewka, szczypiorek, pomidor, ogórek, sałata, różne owoce itp.). II śniadanie powinno być posiłkiem małym, nie zaspokajającym głodu, a raczej zaostrzającym łaknienie dziecka do obiadu. Dlatego powinien składać się z małego kawałka chleba lub bułki (cienko po smarowanych masłem) z wędliną, serem, rybą wędzoną itp. oraz dodat ku owoców lub warzyw. Do picia należy podawać niezbyt słodkie napoje. Obiad powinien składać się z dwóch dań: pierwszego dania — zupy, którą należy przygotowywać wykorzystując w pełni dostępne sezonowe warzywa i owoce, oraz drugiego dania, którego podstawą powinna być potrawa z produktów białkowych, np. z mięsa, podrobów, ryb, jaj, sera, lub tzw. potrawa półmięsna złożona z mięsa i warzyw lub z mięsa i kaszy czy mąki. Prawidłowo zaplanowany obiad powinien zawierać dwie potrawy z warzyw, przy czym jedną w postaci surówki. Jeżeli w skład obiadu wchodzi zupa z dużą ilością warzyw, to wtedy w skład drugiego dania oprócz ziemniaków wchodzi już tylko jedna jarzyna. Nie należy podawać ziemniaków dwa razy, np. do zupy i do drugiego dania, tak samo nie należy również podawać dwa razy kaszy czy makaronu i to nie tylko w daniu obiadowym, ale również w ciągu dnia. Podwieczorek w przeciwieństwie do drugiego śniadania może składać się z potraw słodkich (kisiele, kremy, desery z kaszy manny lub innej, kompoty i musy owocowe, ciastka biszkoptowe, drożdżowe, su rowe owoce i inne). Kolacja — odpowiednie posiłki na kolację stanowią potrawy z warzyw, kasz, mąki, łącznie z produktami białkowymi. W skład kolacji powinna wchodzić przynajmniej jedna potrawa gotowana. Od czasu do czasu na kolację można podawać zupy, zwłaszcza w te dni, gdy nie ma zupy mlecznej na śniadanie. Nie podaje się na kolację dań zbyt tłus tych, ciężko strawnych, a więc grochu, fasoli, grzybów, bigosu, jaj smażonych na boczku itp. Planując posiłki dla dzieci należy pamiętać o następujących zasadach: W każdym posiłku powinien występować przynajmniej jeden pro dukt białkowy. Produkty białkowe pochodzenia zwierzęcego powinny być podawane równocześnie z produktami zawierającymi białko roślinne. Aby zwiększyć wartości poszczególnych potraw, należy stosować mleko, które — jako produkt bogaty w białko i składniki mineralne — /większa w najtańszy sposób wartość odżywczą posiłków. Nie jest prawdą, że łączenie mleka z owocami i wędlinami może być powodem zaburzeń w trawieniu. Podawanie kawy zbożowej czy herbaty z mlekiem do pieczywa z wędliną, pastą mięsną jest wskazane i należy dzieci do takich połączeń przyzwyczajać. Nie należy podawać żadnych potraw zbyt często, ponieważ ot wiera to drogę do żywienia jednostronnego. Urozmaicenie w przyrządzaniu potraw ma szczególne znaczenie wtedy, gdy z konieczności niektóre z nich powtarzają się zbyt często. Należy również zestawiać potrawy o różnej technice przyrządzania, tzn. obok gotowanych — smażone, duszone, pieczone, ale nie należy łączyć w jednym posiłku dwóch potraw smażonych. Nie powinno się również w jednym posiłku łączyć kilku potraw kwaśnych, ale jedna potrawa kwaśna, orzeźwiająca jest zawsze pożądana. Wykorzystywać w sezonie wiosenno letnim dostępne warzywa i owoce. (Za mało w żywieniu wykorzystuje się takie warzywa, jak: dynia, kabaczki, papryka słodka, brokuły, bób, jarmuż). Podawać potrawy tak przyprawione, aby miały swój właściwy, przewidziany dla danej potrawy smak. Przyzwyczajać dzieci do potrawnowych. Poza przyprawami zielonymi można stosować czosnek,majeranek, kminek, chrzan, nie wyklucza się również małych ilości przy praw korzennych, goździków, a nawet musztardy. W żadnym wypadku nie można stosować jako przyprawy octu. Przestrzegać należy godzin posiłków. Zachowanie przerw międzynimi jest ważne ze względów fizjologicznych i psychicznych, a również wychowawczych, gdyż dziecko od najwcześniejszych lat musi przyzwy czajać się do pewnego porządku i organizacji, jakiej musi podlegać wraz z innymi. Podając posiłki należy zwrócić uwagę na estetyczne nakrycie i sposób podania. Widok potrawy barwnej, apetycznej, starannie ułożonej na ładnym talerzyku pobudza zainteresowanie dziecka i wzmaga wydzielanie soków trawiennych. Przy porcjowaniu należy zwrócić uwagę, aby nie oblewać brzegów talerzy, kubeczków. Pieczywo kroić cienko i tak smarować, aby dziecko nie brudziło rąk. Nie należy na talerze nakładać zbyt dużych porcji, aby nie przerażać dziecka ilością, jaką ma zjeść. Należy również zapewnić wygodną pozycję przy jedzeniu i stworzyć przyjemną, pogodną atmosferę. Rodzice dziecka uczęszczającego do przedszkola powinni zainteresować się dziennym jadłospisem dziecka, żeby posiłki podawane w domu uzupełniały go o właściwe produkty, a nie podwajały już podane w przedszkolu.

29.01.2011. 18:18