Przykłady całodziennych posiłków w zależności od pory roku

Dieta kobiety ciężarnej musi być wyważona, oparta na pełnowartościowych produktach spożywczych o dobrej jakości higienicznej. Dieta ta powinna się składać z potraw i posiłków przygotowywanych zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia. Podstawowe zasady przyjęte w żywieniu kobiety ciężarnej: stosowanie diety łatwo strawnej, niedosalanej (z wyjątkiem innych specjalnych zaleceń lekarza ginekologa); uwzględnianie pięciu posiłków w ciągu dnia o wartości energetycznej równej ok.: I śniadanie 400—600 kcal (1675—2512 kJ), II śniadanie 300 kcal (1256 kJ), obiad 600—800 kcal (2512—3349 kJ), podwieczorek 300 kcal (1256 kJ), kolacja 600 kcal (2512 kJ); wykorzystywanie w żywieniu tych produktów, które dostarczają głównie pełnowartościowego białka i witamin, czyli mleka, napojów mlecznych fermentowanych — kefiru lub jogurtu, serów twarogowych, mięsa chudego, drobiu, ryb, jaj, warzyw, owoców oraz ciemnego pieczywa; unikanie produktów ciężko strawnych oraz będących źródłem dużej ilości tłuszczu i węglowodanów. Są to głównie: tłuste sery, tłuste kiełbasy, ryby w oleju, słodkie kremy, czekolada, cukier, ciastka, białe pieczywo, warzywa strączkowe (groch, fasola), cebulowe i kapustne; stosowanie żywności świeżej lub mrożonej z minimalnymi stratami składników odżywczych, w tym witamin (dotyczy to głównie owoców, warzyw, oraz mięsa); wykorzystywanie różnorodnych produktów spożywczych urozmai cających dietę, wzbudzających apetyt i łaknienie; ilość płynów (łącznie z posiłkami) w ciągu dnia nie powinna być większa niż 1—1,5 1, w tym mleko, soki, woda. Potrawy i posiłki powinny być świeżo przygotowywane. Jeśli przygotowywa ne są wcześniej muszą być po ugotowaniu schłodzone i przechowywane w lodów ce, nie dłużej jednak niż 24 godziny. Po odgrzaniu takich potraw wskazany jest dodatek drobno posiekanej natki pietruszki, aby wzbogacić je w witaminę C.

29.01.2011. 15:13