Niedokrwistość z niedoboru żelaza

Innym rozpowszechnionym stanem niedoborowym wśród dzieci nieracjonalnie żywionych jest niedobór żelaza. Żywieniowe niedobory żelaza obserwuje się szczególnie u niemowląt, u dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa i u młodzieży, gdyż szybkie wzrastanie wzmaga znacznie zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Żelazo znajdujące się w produktach spożywczych jest z nich przyswajane tylko w pewnym procencie, różnym w zależności od rodzaju produktu. Najlepiej wchłania się z mięsa i produktów mięsnych, gorzej z jarzyn i owoców. Sporządzanie posiłków z różnych produktów może poprawić przyswajanie żelaza przez organizm dziecka. Na przykład wchłanianie żela za z produktów strączkowych poprawia się, jeżeli są zjadane razem z mięsem, czy podrobami. Z mleka kobiecego 50% zawartego w nim żelaza jest wchłaniane przez karmione piersią niemowlę, z mleka krowiego — ok. 10%. W niewielkim procencie wchłaniane jest żelazo z mleka modyfikowane go wzbogaconego żelazem, podobnie z produktów zbożowych dla niemowląt wzbogaconych żelazem. Dziecko rodzi się z zapasem żelaza wystarczającym mu do 3—4 miesiąca życia. Potem powinno otrzymywać 1 mg żelaza na 1 kg wagi ciała dziennie, najlepiej z odpowiednio dobranych produktów w posiłkach. Starsze dzieci w celu zapobiegania niedokrwistości z niedoboru żelaza powinny otrzymywać w dziennych posiłkach ok. 10—15 mg żelaza (młodzież w okresie przed i pokwitaniowym). Wprowadzenie jarzynowo mięsno owocowych posiłków do diety nie mowlęcia karmionego piersią, a żywienie niemowlęcia żywionego sztu cznie mlekiem modyfikowanym wzbogaconym żelazem zapobiega powstaniu niedokrwistości. Nie należy w okresie wczesnego dzieciństwa podawać dziecku pełnego mleka krowiego, którego spożywanie powodować może stałe drobne krwawienie z naczyń krwionośnych błony śluzowej przewodu pokarmowego, doprowadzając do niedokrwistości. Pisano już o tym w rozdziale o szkodliwości pełnego mleka krowiego dla niemowląt. Pełne mleko krowie należy rozcieńczyć przed spożyciem, ewentualnie stosować tylko mleko modyfikowane, które — jak już wiemy z poprzednich rozdziałów — co najmniej ma zmniejszoną ilość białek, z których niektóre uszkadzają naczynia krwionośne, doprowa dzając do tzw. niewidocznego wydalania krwi w stolcu. Spośród produ któw spożywczych bardzo dobrym źródłem żelaza są wątroby zwierząt hodowlanych, tj. wieprzowa (20 mg żelaza w 100 g produktu), czy cielęca (13 mg żelaza w 100 g produktu), a następnie żółtka jaj (7,2 mg żelaza w 100 g żółtek). Z produktów roślinnych suche nasiona strącz kowe, np. fasola ma 7 mg żelaza w 100 g, soja — 9 mg żelaza w 100 g. Z jarzyn wymienić należy szpinak — ok. 3 mg w 100 g tego warzy wa. Spośród owoców dobrym źródłem żelaza są owoce suszone, np. 100 g suszonych moreli czy śliwek zawiera ok. 4 mg żelaza.

29.01.2011. 19:09