Zapotrzebowanie na węglowodany

Węglowodany powinny stanowić ok. 55%, nie więcej niż 60% dziennej puli kalorycznej. Obecność ich w diecie jest niezbędna do przyswajania oraz prawidłowej przemiany tłuszczu i białek. Są one, jak wiemy, głównym źródłem energii. Diety o zbyt niskiej zawartości węglowodanów prowadzą do zużywania białek ustroju. Głównym źródłem węglowodanów są produkty zbożowe. Do produ któw zbożowych należą nie tylko zboża chlebowe (żyto, pszenica), ale również owies, jęczmień, gryka, proso, kukurydza, ryż. Skład chemiczny zarówno mąki, jak i kasz zależy od stopnia przemiału. Na ogół kasze grube i pieczywo razowe są bogatsze w białko, składniki mineralne i witaminy niż pieczywo białe. Ze względu na dużą zawartość błonnika i kwasu fitynowego odgrywają one ważną rolę w procesach trawienia. Białka zbóż nie są pełnowartościowe. Poza tym w procesie przemiału skład aminokwasowy mąki zostaje dodatkowo zubożony, zwłaszcza w takie aminokwasy, jak lizyna, arginina, histydyna. Rów nież zawartość niektórych składników mineralnych nie jest korzystna w produktach zbożowych: np. zawartość fosforu w postaci kwasu fitynowego czyni go słabo przyswajalnym, a poza tym dodatkowo upośledza wchłanianie wapnia. W żywieniu dzieci powyżej roku należy stosować pieczywo różnorodne — chleb pszennorazowy powinien stanowić ok. 25%, chleb pszenny pytlowy 40%. Na uwagę zasługuje chleb mleczny, gdyż dodatek mleka i serwatki stanowi cenne wzbogacenie chleba w pełnowartościowe białka. Źródłem węglowodanów są również nasiona roślin strączkowych, takie jak: groch, fasola, soja, soczewica, bób. Posiadają one wartoś ciowe białko, tłuszcz (szczególnie ziarna soi), składniki mineralne, zwła szcza wapń, fosfor, żelazo oraz witaminy z grupy B. Ze względu na własności wzdymające wprowadza się je do diety dziecka dopiero pod koniec drugiego roku życia w niewielkich ilościach, rozpoczynając po dawanie od wywarów nasion strączkowych i puree z zielonego groszku. Odmienną grupą produktów dostarczających m.in. węglowodany stanowią warzywa i owoce. Oprócz cukrów prostych oraz węglowodanów złożonych, warzywa i owoce są bogatym źródłem składników mineralnych, witamin, barwników (karotenoidów, chlorofilu), kwasów organicznych, substancji aromatycznych, smakowych i źródłem mikroelementów. Warzywa są jednym z czynników wpływających korzystnie na równowagę kwasowo zasadową ustroju, natomiast nie jest korzystne wy stępowanie kwasu szczawiowego tworzącego z wapniem nierozpuszczal Jak wiadomo, witamina C należy do składników pokarmowych bardzo wrażliwych na wysoką temperaturę, alkaliczne środowisko, działanie askorbinaz (enzymów rozkładających witaminę C), metali (np. miedzi), poza tym dużo jej ginie w trakcie przygotowywania posiłków i przecho wywania produktów. Zapotrzebowanie na witaminę A i E jest zgodne z ogólnie przyjętymi normami, natomiast zapotrzebowanie na witaminę D określono znacznie wyżej niż przewiduje norma RDA, ze względu na nasze warunki klimatyczne, które w przypadku nie pokrycia ustalonego zapotrzebowania są przyczyną występowania krzywicy u niemowląt i dzieci starszych. W Polsce dawka dzienna witaminy D dla dzieci w wieku 1—3 lat wynosi ok. 500—800 j.m. w okresie późnej jesieni, zimy i wczesnej wiosny.

29.01.2011. 18:06